Gatekunst hører hjemme på gata.
Dette er noe jeg har hørt mye når jeg har snakket med diverse gallerister og andre kunstkjennere. Jeg har lenge vært en motstander av dette utsagnet, men etterhvert som jeg har lært mer begynner jeg å skjønne hva de mener.
Utendørs gatekunst er laget for at du i løpet av et øyeblikk skal skjønne hva det dreier seg om. Du skal se fargene, motivet og budskapet og alt skal fordøyes i løpet av kort tid. Banksy og Dolk var mestere på dette med deres tidlige verker. Det var motiver som var morsomme og du skjønte med engang hva som var poenget. Du trakk litt på smilebåndet og vips så hadde kunstnerene fått deg til å føle noe. Både Banksy og Dolk har laget trykk av disse motivene senere (f.eks rottene til Banksy og Che til Dolk) og for meg er de kanskje ikke de mest spennende verkene, men de er en del av historien til både kunstneren og sjangeren som helhet, et lite stykke kunsthistorie. Spoler du litt frem i tid ser vi at dagens kunstnere fortsatt prøver å følge den samme oppskriften, lag noe på vegg og så lag nøyaktig det samme på lerret. Forskjellen fra da og nå er at de var noen av de første som gjorde det, nå er sjangeren såpass moden at det er noe vi har sett mange ganger før. Kunst for meg er ikke noe du skal se en gang og skjønne alt, det minner mer om reklame.
Da Dolk hadde sin første store innendørs utstilling hos OSL i Oslo (2011) ble han spurt av en reporter om hva som skjer når du flytter street art (gatekunst) inn i galleriet. Dolk svarte enkelt: «Du mister street-delen. Det er bare art igjen.» Det er to viktige ting med dette utsagnet. Det første og mest åpenbare er at man fjerner gate fra selve navnet. Dolk ønsket ikke å bli sammlignet med andre gatekunstnere, når han fjerner gate så vil han sammelignes med resten av kunstverden. Det andre poenget, som jeg mener at mange glemmer, er at man skiller på det som er gjort ute og det som gjøres inne. Inne er det ikke lenger street art, det skal ikke se ut som om det kommer fra gata. For en gatekunstner er det ikke noe mål om å imitere det du gjør på gata når du jobber med lerret. Innendørs har man mye av det man mangler når man er ute som f.eks rolige omgivelser, tilgang på mer maleutstyr og viktigst av alt; tid.
Det beste eksempelet på en kunstner som praktiserer det jeg snakker om her er Faile. Når de har gjort ulovlige ting på gaten har det vært en blanding av enkle stensiler og paste ups (verk som limes rett på veggen). Når de jobber med lerret er det en annen verden. Da har de mer av alt og verkene blir av et helt annet nivå. Du kan ikke sammenligne innendørs og utendørs verkene i kvalitet, men det er heller ikke poenget. Utendørs er en reklameplakat for å få deg til å kjenne dem igjen når du ser deres verker henge i et galleri.
Alle meninger jeg kommer med er mine egne så jeg håper dere legger til deres egne i forumet.