Tilsynelatende enkelt, men langt fra kjedelig

Thomas Pihl 2016. Credtis: Galleri s.e.

Thomas Pihl / Galleri s.e.
Nye malerier 08.09 – 16.10.2016

Se for deg at din yndelingskunstner holder åpning på ditt yndelingsgalleri på selveste bursdagen din. Det er fem dager siden Thomas Pihl holdt utstillingsåpning hos Galleri s.e, og jeg gikk glipp av det hele med å flytte til København like før. Her sitter jeg derfor i det gamle kongeriget og dagdrømmer om hvordan det ville vært å holde en ‘Pihl-temafest’; En fest som hadde startet med at jeg og venner av meg kler oss opp i utelukkende én farge fra topp til tå, og stiller på åpningen. Gjerne utkledd som et av hans nye malerier. Sterk grønn, frisk gul og dyp lilla.
De andre gjestene vil sikkert ikke legge særlig merke til det, kanskje med mindre vi stod samlet. Det ville heller ikke vært ment som et hån mot kunstneren eller verkene, tvert i mot. Det ville mer fungert som en hyllest til det enkle og samtidig så meget elegante ved Pihls malerier og uttrykk.
Ikke for å bli helt ‘Stalker’ish’, men Galleri s.e har gjentatte ganger demonstrert et godt øye (og smak) for samtidskunst. Vi snakker også her om en kunstner som allerede er kjøpt inn av KODE Bergen – ett av Nordens største museer for kunst, kunsthåndverk, design og musikk. Det hadde vært tidenes bursdag.

Thomas Pihl 2016. Credtis: Galleri s.e.

Thomas Pihl 2016. Credtis: Galleri s.e.

Det kan ved første øyekast være fristende å tenke; «akk, det er jo bare noen fargeflater. Så kjedelig og forenklet!«, men det er da en heller skal stoppe opp og ta en ekstra titt på verkene. For det første, så er det maleriets verdi generelt – den disiplinen og gjennomføringsevnen som må til for å produsere ett eneste verk fra begynnelse til slutt. Ikke minst tiden det tar. Pihls malerier er noe mye mer enn kun rene fargeflater. De er bygget opp lag på lag med semi-transparent maling, noe som er svært tidkrevende, og som bidrar til at verkene får en nesten tredimensjonal utstråling. Det resulterer i et uttrykk som man i aller høyeste grad blir dratt inn mot. Ved å se litt ekstra på dem, så kan man også legge merke til at det er ulike nyanser av fargetetthet, hvor det er sterkere i kantene. Det hele blir avrundet på lerretets sider, hvor en kan se malingen nærmest bretter seg rundt.

Pihl er en meget lojal kunstner mot sitt eget uttrykk – denne rene, ja, til tider også litt sårbare overflaten. Det som derimot skiller seg ut fra hans tidligere verk, er hvordan fargene er kraftigere denne gangen. Mindre duse og forsiktige. Jeg snakket med galleriets daglig leder, Kenneth G. Wikdahl, en av dagene før åpningen: 

Nytt er den sterke fargebruken og sterke gløden som skinner gjennom fargelagene. Dette har vi sett før i enkeltbilder, men ikke i en hel soloutstilling. […] Utstillingen er nok den mest sparsommelige eller rettere sagt luftigste vi har hatt. Men dette gjør bare utstillingen enda bedre og gir kunstnerens fargesterke og energibringende malerier rikelig med plass, som de også fortjener.

På tross av at maleriene har like utgangspunkt, så er de også svært forskjellig. Hver farge åpner opp for ulike følelser, psykologiske spill og stemninger i betrakteren. Enten det er den friske og klare oransje eller den sterke grønne med blålig skjær, så er verkene hans noe for enhver person. Spørsmålet er bare da: Hvilken farge er du?

Thomas Pihl (1964) er født i Bergen, og har bakgrunn fra blant annet Kunstakademiet i Oslo og Hunter College City University, New York. Pihl både arbeider og bor i New York og i Bergen.

Silje Sigurdsen er utdannet kunsthistoriker og var skribent for Kunstveggen.no i perioden 2015-2016.

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.

 

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.

 

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.

Thomas Pihl 2016. Credits: Galleri s.e.